Voice

Voice Search: een nieuwe uitdaging voor SEO

Wie is er niet bekend met de virtuele assistent Siri? Je kan haar allerlei vragen stellen door simpelweg in je iPhone te spreken; ze gaat daarna op zoek naar de meest relevante resultaten op het web. Dit type van zoeken, ook wel voice search genoemd, wint enorm aan populariteit. Maar het is meer dan gewoon een leuke robot om mee te communiceren. Het biedt namelijk nieuwe kansen voor specifieke SEO en zo een verbeterde zichtbaarheid voor potentiële klanten. Bovendien wordt voorspeld dat in 2020 50% van de zoekopdrachten via spraak zal worden uitgevoerd. Maar hoe werkt dit nu precies en hoe kan jij hier optimaal gebruik van maken? We leggen het uit in detail.

Blind zoeken

Voice search is het invoeren van een zoekterm via spraak in plaats van je toetsenbord. Sinds Siri is deze manier van zoeken steeds geliefder geworden. Je kunt immers blind een zoekterm opgeven en hoeft niet na te denken over het beste zoekwoord; je stelt gewoon je vraag. Niet voor niets hebben ook andere grote partijen zoals Amazon (Alexa), Google, Microsoft en Samsung hun eigen virtual assistant gelanceerd. Deze ‘nieuwe’ manier van zoeken heeft natuurlijk consequenties voor SEO. Wanneer je jouw website inricht op organische vindbaarheid, houd je namelijk rekening met zogenaamde short tail keywords: losse, kernachtige woorden waarmee bezoekers zoeken op zoekmachines. Is iemand bijvoorbeeld op zoek naar een nagelstudio in de buurt, dan zal zij zoeken op ‘nagelstudio Amersfoort’.

Wanneer de bezoeker echter gebruik maakt van voice search, dan zal zij eerder in een volledige zin zoeken: ‘Waar vind ik een nagelstudio in Amersfoort’? Deze zoekterm wordt een long tail keyword genoemd. Wil je als ondernemer ook op deze categorie zoekers inspelen, dan zul je zulke langere termen dus moeten verwerken in jouw content. Tot zo ver is het redelijk eenvoudig.

Een hoger conversiepercentage

Een virtuele assistent kan echter ook verder vragen. Zij zal bijvoorbeeld kunnen vragen of je op zoekt bent naar een manicure of een pedicure. Ook hierop moet je dus duidelijk antwoord geven op jouw website. Probeer de vraag dan zo veel mogelijk mee te nemen in de tekst, bijvoorbeeld zo: ‘In onze nagelstudio in Amersfoort kun je terecht voor een ontspannende manicure of pedicure’. Vervolgens geef je voldoende informatie over zowel de manicure als pedicure. Dit kun je ook verwerken in de vorm van een vraag-en-antwoord, zodat jouw content echt inspeelt op het ‘dialoog’ dat gebruikers aangaan met hun virtual assistant. Het helpt hierbij om de 5 W’s te beantwoorden: wie, wat, waar, wanneer, waarom – en natuurlijk hoe.

Je zult door deze specifiekere resultaten wellicht minder bezoekers naar jouw website trekken, maar de kans is groter dat bezoekers ook echt over zullen gaan op conversie. Concurrenten die nét iets anders aanbieden zijn immers uitgefilterd. Inspelen op voice search vraagt dus om een iets andere benadering van SEO, maar biedt weer nieuwe mogelijkheden voor targeting van jouw publiek.

Voice search SEO-tips

Wat kun je nou concreet doen om de voice search-gebruikers zo goed mogelijk te bereiken via jouw content? Wij geven je wat tips.

Tip 1: locatie

Bij alle vormen van SEO geldt dat men vaak locatiegebonden zoekt. Voor voice search-opdrachten geldt dat de kans dat men op locatie zoekt nog eens drie keer groter is. Zorg dus dat jouw locatie duidelijk terugkomt in de teksten en vooral ook in de microgegevens (bedrijfsgegevens in de broncode), zodat lokale zoekers je goed weten te vinden.

Tip 2: dialoog

We gaven het al aan: zoeken via voice search komt dichtbij een echte dialoog. Houd bij het ontwikkelen van content dus rekening met mogelijke vragen én antwoorden en beantwoord deze zo goed mogelijk. Zo onderscheid je jouw website van andere websites die wel de vragen noemen, maar verder niet te diep op het antwoord in gaan.

Tip 3: update

Dit geldt eigenlijk voor iedere SEO-strategie: voer met regelmaat een nieuw zoekwoordenonderzoek uit. Zo zorg je dat jouw keywords up-to-date zijn met recente zoekvolumes. Vergelijk zoekvolumes daarnaast met de statistieken van het voorgaande jaren, zodat je een indruk hebt van de duurzaamheid van een keyword.

Zou je graag aan de slag willen met het implementeren van een nieuwe SEO-strategie, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder.