apple zoekmachine

Apple zoekmachine?

Lanceert Apple een nieuwe zoekmachine?

Vorige week waren er speculaties dat Apple een zoekmachine zal introduceren om de strijd aan te gaan met Google. Vanwaar komen deze speculaties en waarom zou Apple een zoekmachine opstarten?

Updates en veranderingen

Dat het lijkt alsof Apple met een nieuwe zoekmachine bezig is, ligt onder andere aan veranderingen in Spotlight Search op iOS en iPadOS 14 bèta. Afgelopen maand heeft Apple bovendien een belangrijke update gepubliceerd van de ondersteuningspagina voor de AppleBot, waarbij de toevoegingen erg veel lijken op de details die Google verstrekt aan Webmasters en SEO’s. Daarnaast lijkt er een toename waarneembaar van het crawlen van webpagina’s door de AppleBot. Tot nu toe heeft Google een overeenkomst waarbij ze een flink bedrag betalen om de standaardzoekmachine op Safari voor iOS, iPadOS en macOS te blijven. Dat zou dus in de toekomst mogelijk kunnen veranderen.

Waarom zou Apple een zoekmachine lanceren?

Er zijn verschillende redenen waarom Apple zou kunnen kiezen voor een eigen zoekmachine. Ze hebben het geld van Google helemaal niet nodig. Verder zijn ze steeds meer aan het investeren in het zoeken, zo blijkt uit vacatures voor ingenieurs die gespecialiseerd zijn in Search. Ze willen de zoekfunctie steeds meer integreren in hun services en apps. Waarschijnlijk zal de zoekmachine van Apple er anders uitzien en een ander doel dienen dan die van Google. Het zal waarschijnlijk fungeren als een zeer gepersonaliseerde gegevenshub met naadloze integratie en personalisatie van iCloud-gegevens.

De voordelen voor Apple:

  • Het promoten van apps in zoekresultaten die de services van Google promoten.
  • Het afzwakken van het monopolie van Google.
  • Promoten van Apple-producten en -diensten.
  • Controle hebben over het Apple-ecosysteem.
  • App-ontwikkelaars de mogelijkheid bieden om hun eigen apps te promoten in de zoekresultaten.

Al met al een interessante ontwikkeling, die van grote invloed zou kunnen zijn op online marketing.

Online Exposure volgt de veranderingen op de voet als het gaat om zoekmachines.