Responsive

Google’s responsive webdesign update; is uw website er klaar voor?

Het nieuwe mobiele algoritme van Google (ook wel Mobilegeddon genoemd).

Op 21 april kwam Google met een ingrijpende update die mogelijk een enorme impact heeft op de mobiele vindbaarheid van websites.

Wil je alles weten over deze update die al is omgedoopt tot ‘Mobilegeddon’? En wil je weten welke stappen je nu het beste kunt nemen om hiervan niet de dupe te worden? Lees dan zeker verder.

Eerder deze week is Google begonnen met het uitrollen van het nieuwe mobiele algoritme, een wijziging die in februari al werd aangekondigd door het bedrijf. Door het nieuwe algoritme worden mobielvriendelijke websites hoger gerangschikt in de mobiele versie van de zoekmachine, zodoende kunnen gebruikers makkelijker websites vinden die geschikt zijn om geopend te worden op een smartphone zonder dat het bijvoorbeeld nodig is om in te zoomen. Uiteraard is het zo dat het bedrijf nog naar veel andere signalen kijkt en ook de uitgevoerde zoekopdracht is wat dat betreft erg belangrijk. Het kan daarom wel zijn dat een website die niet is geoptimaliseerd voor smartphones nog steeds hoog wordt geplaatst.

De aankondiging van Google in februari heeft er wel voor gezorgd dat de nodige websites zijn aangepast. Volgens het bedrijf is er een stijging van 4.7% wat betreft mobielvriendelijke websites vergeleken met twee maanden geleden. Het bedrijft hoopt dan ook dat mede door deze wijzigingen in de toekomst meer websites geschikt gemaakt gaan worden voor mobiel. Vanwege deze wijzigingen heeft Google een aantal veelgestelde vragen op een rij gezet, een aantal antwoorden van het bedrijf over het algoritme hieronder uitgelicht.

    • De update heeft alleen betrekking op de mobiele zoekmachine en niet op zoekopdrachten uitgevoerd op tablets en de desktop.
    • Google kijkt per pagina of deze mobielvriendelijk is of niet en dus niet naar een gehele website.
    • Om te bekijken Google van mening is of een pagina mobielvriendelijk is kan de eerder gelanceerde Mobielvriendelijke test worden gebruikt. Om informatie te bekijken over een volledige website kan het rapport Mobiele Bruikbaarheid in Google Webmaster Tools worden bekeken.
    • Indien een website op dit moment nog niet mobielvriendelijk is maar binnenkort wel mobielvriendelijk gemaakt zal worden dan is er nog niets verloren. Elke keer dat Google een pagina bezoekt zal de crawler direct bekijken of de pagina mobielvriendelijk is.
    • Het plaatsen van een link op een mobielvriendelijke pagina naar een pagina die dat (nog) niet is hoeft geen probleem te zijn voor Google, voor bezoekers is dit echter niet handig.
    • Responsive websites hebben wat betreft de beoordeling op mobielvriendelijkheid geen voorrang op websites die een aparte website voor mobiel hebben. Voor seperate mobiele websites geeft Google wel het advies om de Mobile SEO guide te bekijken om ervoor te zorgen dat de website wel goed wordt geïndexeerd.
    • Het is niet zo dat websites die niet mobielvriendelijk zijn helemaal niet meer worden getoond in de zoekmachine.

Voor mobiel

Een website die door Google als mobielvriendelijk wordt gezien krijgt het labeltje ‘Voor mobiel’ in de zoekresultaten. Nog een aantal kleine tips wat betreft mobiele websites.

      • De viewport metatag moet aanwezig zijn. Indien deze metatag niet standaard aanwezig is in de broncode van een website zullen moderne mobiele browsers denken dat de getoonde website niet mobielvriendelijk is.
      • Er mogen geen plugins gebruikt worden die niet op mobiele apparaten werken, denk bijvoorbeeld aan Flash.
      • De tekst op een pagina moet leesbaar zijn zonder dat het nodig is om in te zoomen. Een basisgrootte van 16 pixels wordt geadviseerd door Google.
      • De pagina moet zich automatisch kunnen aanpassen aan het scherm (Responsive) zodat een bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen of hoeft in te zoomen.
      • Er moet genoeg ruimte zitten tussen links zodat deze makkelijk aangeklikt kunnen worden. Omdat de gemiddelde vingertop 10 millimeter breed is geeft het bedrijf aan dat belangrijke tikdoelen minstens 48 pixels hoog / breed zouden moeten zijn. Een vrije ruimte van minimaal 32 pixels zowel horizontaal als verticaal wordt aanbevolen.